MySpace Layouts

RÖSTA EN 5:a OR ELSE... -> ^^Klick om du gillar det du läser^^

söndag, september 24

Sniffing in da corners...

Läste lite på en blogg nere i den södra delen av vårt land...och kom ju faktiskt på att mmm...det där hörde jag nått om förut. Att i Landskrona rösta vart 5:e på sverigedemokraterna..sheit, var femte människa där?! Det är ju...jättemassa det, fast samtidigt blir man nog inte så förvånad...för det är väl där de flesta hamnat, de som trillat in över gränsen?!

Lite komiskt samtidigt...på nån ort där nere hade de haft valvakan i en pizzeria, vilket då genast får mig att tänka: rassar käka hos Kemal men...bara för att HAN är okej, men alla andra är ju sjuka och ska bort!

Har faktiskt inte ens läst vad de hade för vallöften direkt, men hörde något om att det så fint stod om att istället för att plocka in flera flyktingar, så skulle man ta hand om de som finns här, nu! Och om ta hand om innebär att se till de faktiska behoven, att få ut dem på arbetsplatser och se till att de får ett meningsfullt liv så...då tänker dom bra faktiskt.
Men vem vet egentligen vad deras ta hand om innebär, med tanke på politik och lögner så kan det likväl betyda att de hyrt ett JAS plan och ska sätta vita huvor på utlänningarna och droppa dem från skyn vid deras landsgräns?!

*S*...mnja jag har vild fantasi ibland...men med tanke på vad amerikanerna roade sig med, så...det är ju en halvsanning eller en möjlig teori iaf!

Och förresten...vad jag menar med meningsfullt liv, är ju faktiskt som så...många av de som kommit till sverige har värsta utbildningarna, inte alla kanske...men jävligt många och vad får de göra?! Lyfta bidrag och få depressioner! För om man tog tillvara på deras kunskaper så kanske lilla svea skulle få ett uppsving?! Vem vet!

Tänker på en kvinna, som höll på bli vansinnig när hon kom till Sverige...hade en finfin läkarutbildning i bagaget och jobbat som det i ett tiotal år...så med andra ord så hade hon kompetens och erfarenhet, hon hade inte bara övat att ge sprutor på apelsiner...hon hade huggit folk i armen på riktigt!!! Och hon VILLE jobba...men jahaps...efter hon hamnat på SFI och var klar med det, så skulle hon isf validera sina betyg....och sen så...blattarattaraa...hon var inte precis 25år så hon hade all tid i världen att börja om på skolbänken, när hon redan vart i yrkeslivet!

Och så vad gjorde hon?! Ja, hon fick vackert sänka huvudet och se till att få in en fot i vården som hon brann för och som hon besviket sa: Ursäkta att jag säger det, men jag är utbildad läkare och här i Sverige får jag torka arslen på gamlingar?! Jag skulle kunna göra så mycket mer med mina kunskaper!

Och som jag tänker...varför skulle hon inte kunna vara läkare åt just invandrare som INTE behärskar språket? Hon skulle kunna ha en tjänst där hon hjälper de som är "nya" i sverige?! Istället för att släpa på en tolk...så kan patienten känna sig trygg och förstå vad läkaren säger och förklara sina symptom själv?! Det tror jag stärker både patienten och läkarens självförtroende och viljan att komma in i samhället?! Slippa sitta som en bebis och undra, inte fatta och inte komma vidare?! Den här kvinnan som är läkare hade lite jävlaranamma i sig och såg till att åtminstånde komma ut på någon höger i arbete, men jag kan förstå de som ger upp!

Så på sätt och vis så tycker jag att Sverige faktiskt ska ta hand om de som de redan släppt in, pausa lite och fundera på vad man ska ta sig till. För det snackas om bidrag, arbeten och sådant...fast man släpper inte in invandrare på arbetsmarknaden...man kasta bidrag på dem som det vore godis och sen gnäller man om det?! Och de svenskar som hamnat på sniskan, inte ens dom kan få in en fot på arbetsmarknaden heller, så slänger man lite bidrag på dem med?! Är det för politikerna vill ha något att gnälla om?

Och de här moderaterna...vad tror de att det ska hjälpa om de sänker bidrag och arbetslöshetsersättningar?! Ger det ökade arbeten tänker de, att de tvingar ut folk ur husen för att söka de där jobben som inte riktigt finns eller ens har funnits? Eller är det inte som så att vi snart kommer ha ett samhälle likt USA, där det kommer att finnas riktiga ghetton...där fattiga blir hur desperata som helst och lägenheterna kommer förfalla eftersom privata hyresvärdar har en tendens att slarva med underhållet redan nu, så...privatisera resten och se när de riktiga skojjarna investerar och skiter i underhållet?! Och...en invandrares högsta dröm är väl att lyfta bidrag och äga sin egen fastighet...eller, för det har man råd till när man skurar toaletterna på t centralen?!

Mnjaa...jag kanske överdriver lite, men rent så där...verklighetsuppfattningen hos politiker är inte den samma som hos vanliga dödliga, kan gärna byta lön med nån på ett år kanske och så ska vi se vilket uppvak det skulle orsaka, vi kan byta bostäder men inte rutiner...så ska trolla med knäna få en ny innebörd, även om jag då trollar solbrännan i karibien hahaha!

*S*...

4 Comments:

Blogger Min kopp te! said...

:-) Du är vaken ser jag.
Alltså inte vaken som efter sömn, utan VAKEN!!¨
Vaken och talför i kombination med ett skarpt intellekt.
Alltså du ska ut på nåt torg och ställa dig på ett bord och agitera.
Du och min unga bästis Andrea är suverääääna på att förklara och säga skitbra saker!!!!!!!!

Jag har jobbat med massa invandrare som var utbildade och som tur var fick de jobba på posten åtminstone, men det var ju som sagt inte där de gjorde bäst nytta.
Detta måste de ändra på anser jag.
Läkare kan ju förfasen inte göra fel med patienterna utan det är väl byråkrati-grejor som myndigheterna är rädda att de ska bryta mot nån regel kanske.?

Eller att det kan bli svårt för läkarsekreterare att skriva journaler..Nä jag vet inte men larvigt är det i alla fall.

Jag är SÅ nyfiken på vart de där alla jobben är som vi ska få.
:-))
Jag vill också jobba även om jag bara orkar nån timma här och där och en riktigt bra dag kanske jag kan stanna hela dagen, men såna hänsyn har de då rakt inte tagit under hela min rehabiliteringsperiod som var på flera år.
Jag fick bara omplaceras till de jobb jag redan kunde utan och innan , eftersom jag var sån här ambulerande personal som älskade att vikariera på alla tjänsterna för jag behövde omväxling.
:-)
Nu ska jag hjälpa sonen med lite mattetal här.
Du är bäst!!
bara så du vet det!!
Kraaaaaaaaaaam!
Ankie

tisdag, september 26, 2006  
Anonymous Anonym said...

Så jävla bra förslag du har asså. Skulle gärna byta oxså om möjligheten fanns.

onsdag, september 27, 2006  
Blogger RedAngel said...

Konstigt att man som icke politiker kan tänka bra, medans de lallar omkring & självfallet any day..skulle man helt klart byta lön med dom & rent av lägga bättre förslag, eftersom vi vanliga döda har större verklighetsförankring och t.om. fått pynta förslaget biltullar som den som kom på skiten själv slapp?!

Och jag hoppas verkligen att de pengarna kommer hamna i stockholm & inte ute i svea rike...för nu får det fan va nog med allt detta givande hit & dit. Ingen ger en ngt så...hm...faktiskt ser jag problematiken som finns här i stan som OXÅ kan behövas satsas på istället för ipekko idéeer!

onsdag, september 27, 2006  
Anonymous Anonym said...

Ingen som heter REINFELDT kan väl vara ond Red? Kolla in slipsen för fan...SLIPSEN!

torsdag, oktober 05, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home