MySpace Layouts

RÖSTA EN 5:a OR ELSE... -> ^^Klick om du gillar det du läser^^

måndag, maj 22

.: Nötter fick fötter :.

Jupps...kollade in hur valet avlöper med montenegrinerna, undrar hur många som tog erbjudandet om att resa ner gratis under förutsättning att man röstade på ett enskilt montenegro?

Och de utomlands boende egentligen har funderat på hur deras påverkan av valet om de nu nappade på mutresan kommer bli för de faktiska boende där nere?! För dem kanske en gratis tripp var mer intressant än hur resterande utveckling kommer att bli.

Nu tänker jag inte på EU eller något åt det hållet...utan kanske på de stackars studenter som tänkt läsa på universitetet i Belgrad, som nu kommer att få pynta häcken ur led... eftersom de nu liksom blir utländska studenter?!

Lite sjukt denna splittring och vad vinsten kommer att bli, på lång sikt.

*S* Surfat lite...och hittade lite kul info om serber & svenskar...riktigt långt bakåt i tiden, inte de där invandrarna som kom på 60-70 talet. Att serber slogs tillsamans med vikingar och att de också tog över små byar i sverige...att svenska på, skulle härstamma från serbiskans po.

Att turkar inbillar sig att serber härstammar från ryska zigenare?! Att kroaternas "ariska" bakgrund visar sig härstamma från persien, att Kroat kommer från Krojcare, tysk benämning för kors? *S*...ja damn vad man kan läsa om.

Hittade en fråga oxå ang det där med serber som härskade på östersjön & sen bosatte sig i sverige...
Vilken av Sveriges krigar konungar hade farsa vid namn Jovan (Johan) Kazimir? "Kazi mir" betyder på serbiska "säg fred" (annars är du dödens???)

(BTW för nyfikna så hittade jag det...RÄTT SVAR ÄR: Karl X Gustav )Länk om kungen

Så jahapps...det kanske ligger någon sanning i det, kanske därför serber trivs i norden *S* det ligger långt bak i deras historia...de var redan här & busa på 500 talet?! Ehum...eller? Mnjahapp!

4 Comments:

Blogger Min kopp te! said...

Megaintressant läsning!
Har först nu blivit biten av historia och skulle helst vilja läsa ALLT.
Vet ju inte var jag ska börja och är lite allergisk mot kungar, men de är ju samtidigt milstolpar i historien.
Om jag bara kunde bli av med min dyskalculi som gör att jag inte kan minnas alla x och v osv;-))

Han blev inte gammal Gustav x , är väl Gustav den 10:e va? Eller 9:e?

Har starkt för mig att jag såg en film där han var med drottning Kristina och ja den 9:e låter som det jag minns..??

Jag älskar också sånt som berättas om språk som det du läste om "på" och "po".
Sånt är skitkul att lyssna på och jag suger i mig som en svamp.
:-)
Lite skumt för i går tänkte jag starkt på dig och undrade om din släkt är Serbier och så är ni det.
;-)
Synska lilla jag va?
;-))

måndag, maj 22, 2006  
Anonymous Anonym said...

Alla kristna skall försvinna från jorden. Ditt namn skall icke längre nämnas i kyrkor och ingen skall mera be Dig om någonting. Från öst till väst skall körer sjunga den nye himmelske sonens lov, den son som skall bringa en annan sanning till andra människor.
Men Du skall förbli också efter det att alla kristna har försvunnit från jorden. Och när törnbuskarna har växt sig höga och täta på de stigar som Dina martyrer har vandrat, skall Du allena leva, Du ljuslätte, ljuvlige yngling, därför att Du var den förste att visa oss att kärlekens vägar äro Guds vägar.


En bit från "En dikt till Kristus
(Pesma Hristu)" .

måndag, maj 22, 2006  
Blogger RedAngel said...

Shoo Ankie...ja, men det var ju intressant läsning & att forskning om slaviska folkstammar var typ vikingar! En kul grej...svenskar "känner till" vikingars hjälmar med horn, men det finns inga påvisat...finns inte en hjälm som haft horn eller ens kunnat ha horn!
Bara det tyder ju på lite leka med illusioner & fibbla med historia!

Addat lite mer på hemsan vettu =) så du får glutta där!

Vill minnas att x= 10...ehum...ja nån kärring hade han allt *S* men du vet jag är HJÄRNSKADAD & minns inte sånt hahaha!

Hmm...*S* Ankie har ju sagt att jag e serb tidigare =)?!

måndag, maj 22, 2006  
Blogger RedAngel said...

ehum...religiösa dikter?! Mnja känner att...jehovas knackar på nätdörren oxå?!

Pesme hit å dit va...jag är tondöv *S*...eller just nu då!

måndag, maj 22, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home